Een webwinkel starten is niet moeilijk , maar een succesvolle webwinkel starten blijkt niet altijd zo makkelijk. Wist je dat het aantal bestellingen bij gratis webwinkels gemiddeld ligt op een halve bestelling per dag? (bron: mijnwebwinkel.nl)

Tips voor meer succes met jouw webwinkel. Onmisbaar!

Gratis tips voor een succesvolle webwinkel

TIP 1 : Wees een unieke webwinkel

Het is zo logisch, maar toch gaat het hier vaak al fout. Je zal echt flink unieks moeten presenteren, wil jij succes hebben. Verkoop je schoenen online? Waarom moeten ze dan bij jou zijn in plaats van Zalando? En waarom zijn jouw voedingssupplementen beter dan die van Body & Fit. Om op te vallen, zal je dus ook een opvallend en onderscheidend product of dienst moeten verkopen.

tIP 2 : Onderneem met passie

Weer zo een cliché. Maar het mooie van clichés is dat ze kloppen. Althans, meestal dan. Wanneer jij passie hebt voor iets, dan heb je veel te vertellen en zal dit van alle kanten van je website afspatten. Ondernemers met passie voor een product schrijven talloze paginas content. Ondernemers die eurotekens zien, komen meestal niet verder dan een contactpagina. Serieus.

TIP 3: Laat van je horen

Wanneer je tip 2 toepast, wordt dit meer vanzelfsprekend en makkelijker. Wanneer jij een winkel begint in voedingssupplementen gericht op de fitnessbranche, gewoon omdat je ze goedkoop kunt inkopen en met goede marge kunt verkopen, dan kun je maar beter diepe zakken hebben voor je promotie. Maar wanneer jij een gepassioneerd fitnesser bent, dan weet je waar je doelgroep behoefte naar heeft. Dan weet je waar hij/zij mee worstelt.

Het internet is een prachtig medium om je kennis te delen. En dat is niet alleen vertellen dat je producten zo goed zijn, maar hoe je inspeelt op de ultieme wens. In dit voorbeeld is de ultieme wens niet een lekkere eiwitshake, maar een strakker lijf. Schrijf artikelen: blog! Je verkoopt niet direct, maar wanneer men jou ziet als een expert op dat gebied, zal hij of zij sneller geneigd zijn bij je te kopen en je verhoogt het aantal contactmomenten.

TIP 4: Plaats goede fotos in je winkel

Beelden zeggen zoveel meer dan woorden. Laten de foto's van jouw producten goed zien wat het product is? Foto's vormen de sfeer en dat is nou net waar ook veel winst te behalen valt. Een kale foto van een stoel op een witte achtergrond moet echt maar net precies die stoel zijn die je zoekt. Een foto van een stoel in een gezellige huiskamer doet veel meer: zo een woonkamer wil je, dus daar hoort die stoel bij. Misschien verkoop je er zelfs nog meer accesoires bij, omdat iemand dat complete plaatje wil.

TIP 5: Kennis van het product dat je verkoopt

Wanneer je zoals in tip 2 gepassioneerd bent, zal je ook veel meer kennis hebben van de producten die je verkoopt. Je kunt een klant zo beter adviseren, wat zorgt voor een betere ervaring. Een klant die het juiste bij je koopt, zal achteraf blij zijn met jou advies, wat zorgt voor een grotere klantenbinding. Hierdoor verkoop je meer aan dezelfde klant en verhoog je je omzet. En niet geheel onbelangrijk: voorkom je negatieve recenties of veel retouren omdat het product achteraf niet voldoet. Het kan zelfs de andere kant op werken, dat de klant jou gaat aanbevelen vanwege de goede service. Vaak wordt alleen over een winkel gesproken als het enorm slecht is of enorm goed. Gewoon in orde is standaard, dus niet noemenswaardig.

TIP 6: Een goede klantenservice

Coolblue is er misschien wel groot mee geworden: alles voor een glimlach. De service die jij je klanten biedt is essentieel. Hoe ga je om met retouren, hoe sta je je klanten te woord en hoe snel reageer je op vragen. Ik ken een ondernemer die elke klant na de bestelling even belt en dat verrast de mensen. Toch staat de klant meteen dichterbij je, je winkel gaat van een onpersoolijk systeem naar een winkel waar mensen werken en mensen werken graag met mensen. Dit kleine verschil maakt vaak al een verschil met de tevredenheid, klantenbinding en verlaagt vaak ook de hoeveelheid klachten en retouren, wanneer klanten jou iets gunnen willen ze ook jou niet teleurstellen.

En natuurlijk kost dit veel tijd, daarom is het belangrijk dat je een webwinkel hebt die zo gebouwd is dat het makkelijk en snel te managen is. Een online chatfunctie bijvoorbeeld, zodat klanten heel laagdrempelig contact op kunnen nemen. Er hoeft geen telefoon gepakt te worden of e-mail geopend: men heeft direct het gevoel dat ze iemand aan haar jas kunnen pakken, net zoals je in een fysieke winkel een verkoopster kunt aanspreken. Een online chatfunctie moet dus ook bemand zijn, een chatfunctie die altijd op offline staat is een afbreuk.

TIP 7 : Gebruik de juiste webwinkel software

Alle bovenstaande tips zijn te doen met iedere webwinkel, maar niet altijd even gebruiksvriendelijk of snel. En wanneer het veel tijd kost, kostbare tijd, dan raakt snel het slop erin. Juist omdat je zo ontzettend veel zaken goed moet doen voor succes, is het dus essentieel om een webwinkel te hebben die veel zaken (semi)geautomatiseerd voor je uit handen kunnen nemen. Een artikel zal je zelf moeten schrijven, maar als dit met een paar kliks online staat, zal je veel sneller een artikel plaatsen dan wanneer het nogal behelpen is.

Webwinkels van Creative Development bevatten bijvoorbeeld een uitgedacht order-status systeem, waarin met een simpele knop de status van een order gewijzigd kan worden en facturatie geheel automatisch gebeurt. Klanten ontvangen dan van iedere wijziging een nette persoonlijke (geautomatiseerde) e-mail. Heel eenvoudig en doeltreffend, de klant heeft duidelijkheid en jij hebt je contactmomenten en structuur in je orders. Daarnaast zorgt het voor minder fouten en minder administratieve rompslomp.

KORTOVERONS

Creative Development bestaat sinds 2005 en is gespecialiseerd in bestelsystemen, webwinkels en het ontwikkelen van maatwerk web applicaties. Van standaard website tot complete maat gemaakte systemen, niets is te gek. Daarnaast bouwen wij ook apps voor Android en Apple.

Contactgegevens

Creative Development
Oekelsbos 54
4891 SL Rijsbergen
Zuid Holland
☎ 06 1888 2543
✉ info@creativedevelopment.nl